Biografie

Jantien Kahn (1972) is steenbeeldhouwer en woont werkt in Amsterdam en Bretagne (Frankrijk). Na een Artist in Residency in Bretagne (Côtes d’Armor) in 2014 besluit Jantien zonder aarzelen haar atelier van Amsterdam naar het Bretonse platteland te verplaatsen. Haar Bretonse atelier is genesteld tussen land en zee in één van de schuren van een voormalige boerderij. De landschappen en de Bretonse kustlijn vormen een bron van inspiratie voor haar sculpturale werk.


Parallel aan haar studie Creatieve Therapie (1996-2000) volgde zij lessen bij de Nederlandse beeldhouwers Cissy van der Wel, Adriaan Seelen en Gerard van Rooij. Sinds 2013 is Jantien full-time beeldhouwer. Regelmatig neemt zij deel aan exposities in binnen- en buitenland. In 2016, 2018, 2020 en 2022 werd haar werk geselecteerd voor deelname aan een prestigieuze, exclusief aan steenbeeldhouwkunst gewijde tentoonstelling in Engeland. De beelden van Jantien Kahn zijn opgenomen in particuliere collecties in Nederland, Engeland Frankrijk, Denemarken, Duitsland en Hong-Kong.


De keuze van de steen is voor Jantien cruciaal bij de start van een nieuw project. Jantien bewerkt op zorgvuldige wijze de oppervlakten van haar beelden en legt daarmee de bijzondere structuren en kleuren in de steen bloot. Het verfijnde beitel- en polijstwerk wordt nauwgezet met de hand gedaan. Jantien is in staat om de ontzagwekkende eigenschappen van de steen naar voren te brengen, hardheid te verbinden met zachtheid en het verborgene te bevrijden.


Tekenen van de tijd

’Tekenen van de tijd, groei en verlies’ vormen een centraal thema in mijn werk. Op abstracte wijze vertellen mijn beelden over de opeenvolging van generaties en de verbondenheid tussen verleden, heden en toekomst. De cyclische bewegingen in de natuur, zoals aanwezig in de seizoenen en de getijdenwerking van de zee, zijn voor mij een belangrijke bron van inspiratie.

Ik heb altijd een diepe fascinatie en voorliefde voor stenen gehad; de oudheid en schoonheid ervan. In steen liggen de sporen van een lang verleden besloten. Dit ruwe materiaal heeft een eigen tempo en laat zich maar tot op zekere hoogte dwingen door tijd en de hand die haar bewerkt. Dit tempo komt perfect overeen met mijn ritme en de rust en vastberadenheid die nodig zijn voor mijn werk.’

 Ieder beeld is het resultaat van een spannend en vreugdevol proces
van naar buiten brengen wat van binnen zit en vrijmaken wat verborgen is,
van hardheid met zachtheid verbinden en kracht met kwetsbaarheid.

ACHTERGROND: video over Jantien Kahn